Hoe is de aandacht voor jongeren en gelijke kansen in de maatschappij terug te zien in het imago van de bank, kunnen wij als ontwerpers dit imago veranderen en versterken?
.
Strategie: Vanuit ABN amro is ons de onderzoeksvraag: ‘Hoe is de aandacht voor jongeren en gelijke kansen in de maatschappij terug te zien in het imago van de bank, kunnen wij als ontwerpers dit imago veranderen en versterken?’ gesteld. Samen met 3 mede ontwerpers zijn wij aan de slag gegaan deze vraag duidelijk te kunnen beantwoorden. Vanuit de naam ‘studio geel’ zijn wij begonnen met het onderzoek.
Een identiteit draait om een persoonlijkheid; Dit wordt aangestuurd door gedrag, symboliek en communicatie. Het Imago is de waarneming van de identiteit op de buitenwereld; Hoe kijkt de buitenwereld naar de identiteit van een bedrijf? Wij zijn uit onze designer rol gestapt en hebben vanuit de doelgroep van ABN amro gekeken naar hoe het bedrijf op ons, als jongeren, naar voren komt. Iedereen is van mening dat ABN amro zich voornamelijk richt op een oudere doelgroep. Wat kunnen wij als ontwerpers doen om dit te veranderen?
Ontwerp: Eerst hebben wij dieper onderzoek gedaan naar de vraag; Want wat zijn gelijke kansen eigenlijk? Wat valt onder jongeren? Welke subculturen zijn er? Wat is inclusiviteit? Vanuit dit onderzoek concluderen wij dat wij als ontwerper zeker in de positie staan om het imago te kunnen veranderen. Om de verdieping verder op te zoeken hebben wij ervoor gekozen om 3 verschillende voorstellen te doen. 1. De tone of voice op de website van ABN amro veranderen naar een toon die beter past bij een jongere generatie. 2. Instagram voor jongeren, waarin de doelgroep wordt aangesproken door de bank. 3. STAR-ter pakket. Hierin kom je in contact met de bank als er zelf een keuze moet worden gemaakt bij welke bank jij wilt horen.
Resultaat: Tijdens onze presentatie van de 3 verschillende voorstellen benoemde ABN amro dat wij inderdaad een vinger op de zere plek drukte. ABN amro wil vanuit onze ideeën meer gaan doen met illustraties maar gaven aan het lastig te vinden. Wij hebben ze met ons idee enorm geïnspireerd om meer gebruik te maken van zowel beeld als taal die jongeren meer aan spreekt.
.
Back to Top